Mooie recensie op Tistje.com


Vandaag publiceerde mijn 'mede-blogger' Tistje een bespreking van mijn boek op zijn blog... en wat voor een bespreking! Wauw, wat ben ik blij met een reactie als deze.
Hij haalt in zijn recensie verschillende stukken uit mijn boek aan die hem zijn bijgebleven. Wel, laat ik hier dan even enkele stukjes uit zijn tekst aanhalen die mij vooral zijn opgevallen.

'Zoon met een gebruiksaanwijzing' is dus vooral een mooi voorbeeld van een leesbare verwoording van een naadloze inleving in het toegepast autistisch denken. Zelf las ik het boek net voor het slapengaan of op de trein. Anders dan veel boeken over autisme leent het zich daar wel toe. Eigenlijk ook omdat de auteur gewoon mooi kan schrijven. De meeste auteurs of samenstellers van boeken met, over of rond autisme hebben bijlange niet die gave.

... zegt iemand mét autisme die zelf ook heel knappe teksten schrijft. Een grote eer dus.

Tijdens het lezen van 'Zoon met een gebruiksaanwijzing' viel ons op dat we veel herkenning ervoeren. En al zijn sommige situaties helemaal niet zo herkenbaar, toch moest ik er op een of andere manier wel bij glimlachen of verwonderd kijken. Soms uit plaatsvervangende trots, om zoveel snuggerheid, soms ook van vertedering ook.

Wat zowel mijn vriendin als mezelf aantrok in dit boek is de sfeer die het uitstraalt. Moeilijk verwoordbaar wat het precies is maar wel hoe wij het graag hebben. Niet verwijtend, subtiel ook, zonder agogisch te doen, zonder het autisme te beschrijven als iets heel ergs, maar ook zonder het op te hemelen of het te zien als een (goddelijke) kracht. Geen eufemismen maar vooral eerlijk en nuchter.


En dat is exact de sfeer die ik graag wou oproepen met mijn boek. Ik ben erg blij dat het ook zo ervaren wordt.

Wil je graag heel het stuk lezen (wat ik zeker kan aanraden, net zoals de rest van Tistjes blog!!) dan kan dat hier: http://tistje.com/2012/10/03/zoon-met-een-gebruiksaanwijzing/
  

Reacties

  1. Dankjewel voor de lovende vermelding.

    Het staat nu ook vermeld als een van mijn zestien favoriete boeken over autisme in 'mijn boekenrek' (http://tistje.com/mijn-boekenrek/) en op Shelfari (http://www.shelfari.com/o1514255624/shelf)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts